FAQ

Svar på de vanligaste frågorna

SÄLJ MED AS NEW

Med As New kan du sälja dina barnkläder och barnsaker på ett bekvämt, enkelt och säkert sätt. Vi tar emot produkter som haft ett nypris på minst 399 SEK, är i gott skick och passar barn i åldrarna 0-5 år. Som säljare får du alltid 65% av försäljningspriset.

Läs igenom informationen här och följ stegen för att komma igång.

Med As New kan du sälja produkter som passar barn 0-5 år (upp till storlek 110 i kläder och storlek 28 i skor). Alla produkter ska ha ett rekommenderat nypris i butik på minst 399 SEK och vara i mycket gott skick. As New säljer endast dessa två skick:

As New: helt nytt eller använt ett fåtal gånger. Inget slitage på produkten förekommer. Säljs för ca 50% av rekommenderat nypris.
Almost As New: 
helt, rent, funktionellt och känns nästan nytt. Endast mindre avvikelser som t.ex. slitage på reflexer och knappar samt utbytta originalknappar eller andra detaljer förekommer. Säljs för ca 40% av nypris.

Vid utvalda tillfällen har vi kampanjer med max 20% i rabatt. Din andel som säljare är alltid 65% av det slutgiltiga försäljningspriset.

Läs mer om hur du ökar chansen för en lyckad försäljning här.

Ja, vi tar inte emot följande:

  • Produkter med noppor, hål, fläckar
  • Teknik som ej fungerar eller saknar laddare
  • Bilbarnstolar och hjälmar, eftersom vi inte kan kontrollera säkerheten
  • Gravid- och amningskläder
  • Produkter med rekommenderat nypris på under 399 SEK. Undantaget är set med två eller fler matchande delar som totalt kostar 399 SEK eller mer (även om delarna var för sig kostat mindre än 399 SEK)

Det enda du betalar är As New-påsen som du skickar in dina produkter i. Den kostar 19 SEK, 39 SEK eller 59 SEK inklusive frakt beroende på storlek.

Som säljare får du sedan 65% av försäljningspriset. Vid utvalda tillfällen har vi kampanjer med max 20% i rabatt. Din andel som säljare är alltid 65% av det slutgiltiga försäljningspriset.

Du hittar mer information om prissättningen av produkter här.

Du får pengarna utbetalda via Swish senast 6 veckor efter din produkt sålts. För vi ska kunna genomföra utbetalningen behöver telefonnumret du angav när du skapade kontot vara anslutet till Swish och personnumret vara korrekt och tillhöra samma person som är ansluten till swish-telefonnumret.

I samband med utbetalningen får du ett utbetalningskvitto på email. Du behöver alltså inte göra någonting för att få dina pengar utbetalda när en produkt sålts.

Anledningen till att vi inte kan betala ut dina pengar tidigare är att vi måste ha tid att säkerställa att köpet inte returneras. Returneras köpet läggs produkten ut till försäljning på asnew.se igen och vi gör utbetalningen när den sålts på nytt och inte returnerats.

Din produkt ligger ute till försäljning i 6 månader. Har den inte sålts efter 4 månader förbehåller vi oss rätten att sänka försäljningspriset 10 procentenheter (As New, från 50% till 40% av nypris, och Almost As New, från 40% till 30% av nypris). Om produkten inte sålts inom 6 månader, kontaktar vi dig och du får då göra valet att få tillbaka produkten kostnadsfritt eller skänka den till Röda Korset Kungsholmen.

Om dina inskickade produkter inte är rätt i säsong, behåller vi dem i upp till 9 månader.

Har du skickat in produkter som inte har ett rekommenderat nypris på minst 399 SEK eller är i ett skick som As New inte säljer kommer du bli informerad om detta via email. Du får då välja att få din/dina produkter tillbaka skickade mot en frakt och administrationsavgift på 69 SEK eller skänka dem till Röda Korset Kungsholmen.

Om du vill ha dina produkter tillbaka informera oss detta genom att svara på mailet och köp frakten på Mitt konto på asnew.se. När frakten är betald skickar vi tillbaka produkterna i fråga.

Har vi inte hört från dig inom två veckor från det att vi skickade mailet skänks produkterna till Röda Korset Kungsholmen och går inte att få tillbaka. Vill du skänka produkterna behöver du alltså inte göra något.

Efter att du beställt din As New-påse för inskickning har du 60 dagar på dig att lämna in påsen hos ditt PostNord-ombud. Därefter är fraktsedeln som sitter på påsen inte längre giltig. Om du lämnar in en påse med en fraktsedel som gått ut, så tar PostNord. ut en avgift som vi debiterar vidare till dig. Men ingen fara - om din fraktsedel gått ut, hör bara av dig till oss så ordnar vi en ny utan extra kostnad. 

Då kommer PostNord ta ut en avgift som vi debiterar vidare till dig, men oroa dig inte. Har tiden gått ut, hör bara av dig till oss så löser vi en ny fraktsedel utan extra kostnad. 

BETALNINGAR OCH UTBETALNINGAR

I dagsläget kan du betala med betal- och kreditkort (Visa och Mastercard), samt direktbetalning via Klarna.

Ja, tyvärr har vi inget annat sätt att betala ut för dina sålda produkter.

FRAKT OCH LEVERANS

As New använder PostNord som leverantör. Som senast skickas ordern 3 arbetsdagar efter genomförd beställning.

Fraktkostnanden visas tydligt i kassan innan du lägger din beställning.

Fraktkostnaden beräknas utifrån vikt och storlek på ditt paket. Standardstorlek kostar 49 SEK, större paket 79 SEK och As New-påsarna har gratis frakt.

RETURER OCH ÅTERBETALNINGAR

Du kan returnera en produkt inom 14 dagar från det att du hämtat ut paketet. För att vi ska kunna godkänna returen måste produkten vara oanvänd, i oförändrat skick och med etikett och eventuell plombering intakt när den kommer i retur till oss. Tänk på att du som köpare ansvarar för att paketera produkten noggrant så den inte skadas på vägen till oss. För mer information se vår Returpolicy.

Nej, vi erbjuder kostnadsfria returer.

Efter att vi mottagit och godkänt din retur tar det upp till 14 dagar innan du fått pengarna återbetalade.

SÄLJVILLKOR

Läs villkoren som gäller när du säljer med As New.

TILL SÄLJVILLKOR

KONTAKTA OSS

Välkommen att kontakta oss om du undrar något.

TILL KONTAKT